PDA

View Full Version : Influenta jantelor si anvelopelor asupra consumului



Rumburak
04-12-08, 12:03
de ce scade consumul cand pui cauciucurile de iarna?

andreicsa
04-12-08, 12:08
offtopic:
de ce scade consumul cand pui cauciucurile de iarna?

Nu scade de la cauciucurile de iarna. Cand faci schimbarea roti de aliaj , roti de tabla apare scaderea consumului, pentru ca jantele de tabla sunt mai usoare. De ex. la mine o roata de aliaj are 24kg, si una de tabla are 16kg. De acolo scade consumul.

Daca doar schimbi cauciucurile iarna-vara pe aceeasi janta .... nu se intampla nimic :)

Achim
04-12-08, 13:31
s-ar putea sa creasca f putin pt ca exista o frecare usor mai mare ;)

andreicsa
04-12-08, 14:23
s-ar putea sa creasca f putin pt ca exista o frecare usor mai mare ;)

Eventual o fffffff mica crestere si de la faptul ca cele de iarna sunt mai grele decat cele de vara la aceeasi dimensiune :D

Rumburak
04-12-08, 15:28
Pai vazui ca Razvan P. a folosit cuvantul "drastic" legat de scaderea consumului. Probabil e ca de obicei de la adrenalina ...
De exemplu la Andrei scade greutatea masinii cu 32 kg odata cu rotile de iarna. N-ar fi cine stie ce, n-ar trebui sa se simta la consum (la ce masuratori putem face noi). E vreo scadere sesizabila de consum datorata faptului ca ai rotile cu tractiunea mai usoare ?

andreicsa
04-12-08, 15:35
Pai vazui ca Razvan P. a folosit cuvantul "drastic" legat de scaderea consumului. Probabil e ca de obicei de la adrenalina ...
De exemplu la Andrei scade greutatea masinii cu 32 kg odata cu rotile de iarna. N-ar fi cine stie ce, n-ar trebui sa se simta la consum (la ce masuratori putem face noi). E vreo scadere sesizabila de consum datorata faptului ca ai rotile cu tractiunea mai usoare ?

Nu e vb despre greutatea totala a masinii. E vorba de greutatea pe rotile de tractiune. Acestea cu cat sunt mai usoare, masina le invarte mai usor, eventual la ture mai mici. De aceea, rotile usoare pe tractiune ajuta si la curse si la scaderea consumului. Problema e sesizabila in special de masinile pe benzina aspirate, unde cuplul este mic in comparatie cu cel al unui diesel. Dar e valabil la toate si diferenta e de 1litru/100km la mine.

Rumburak
04-12-08, 15:38
Deci chiar pare ca se simte...
Am sesizat si eu o scadere a consumului dar nu stiu pe ce sa dau vina, pe roti sau pe finalele mai aerisite.

andreicsa
04-12-08, 15:40
Deci chiar pare ca se simte...
Am sesizat si eu o scadere a consumului dar nu stiu pe ce sa dau vina, pe roti sau pe finalele mai aerisite.

99% e de la roti :)

Achim
04-12-08, 17:48
exact
de obicei de la finale aerisite sau nu, suna altfel masina si asa ca o sa o "calci" mai des ca sa o auzi ;)

cryo
04-12-08, 19:46
la fel si cu admisia, care teoretic scade consumul... dar cum te proptesti in pedala ca s-o auzi cum face, s-a dus naibii economia... :D

razvan p.
05-12-08, 00:38
Pai vazui ca Razvan P. a folosit cuvantul "drastic" legat de scaderea consumului. Probabil e ca de obicei de la adrenalina ...
De exemplu la Andrei scade greutatea masinii cu 32 kg odata cu rotile de iarna. N-ar fi cine stie ce, n-ar trebui sa se simta la consum (la ce masuratori putem face noi). E vreo scadere sesizabila de consum datorata faptului ca ai rotile cu tractiunea mai usoare ?

12.6-12.8% inainte de upgrade iar acum dupa si pe roti de iarna ar fi 11.3-11.4%!!cred ca putem folosi cuvantul "drastic" nu?:)

Rumburak
05-12-08, 10:55
...poate un consum mai mic pe urban!cam 0.7% pana la momentul in care am pus rotile de iarna!dupa a scazut drastic dar asta nu mai are nici o legatura cu soft-ul!

OK atunci, intelesesem ca a scazut drastic dupa rotile de iarna, nu dupa update.

akebono
05-12-08, 12:19
12.6-12.8% inainte de upgrade iar acum dupa si pe roti de iarna ar fi 11.3-11.4%!!cred ca putem folosi cuvantul "drastic" nu?:)

Vara ai "pietroaiele" alea de OZ-uri aniversare care au si un offset si latime afara mult din specificatii :). Nu stiu ce ET ai, dar jantele sigur sunt 8J, probabil ET-ul este undeva la 40, nu?
Iarna mergi cu aliaje OEM de 16?. As zice ca este normala scaderea consumului doar de la roti.

Eu vara am jante 7J 16" cu ET40, iar iarna OEM 6.5J 16" cu ET55 si diferenta de consum urban este undeva la 0.6l/100. Dar mai e ceva, iarna merg ceva mai domol, mai in plaja de i-vtec 12v ;).

andreicsa
05-12-08, 12:37
Vara ai "pietroaiele" alea de OZ-uri aniversare care au si un offset si latime afara mult din specificatii :). Nu stiu ce ET ai, dar jantele sigur sunt 8J, probabil ET-ul este undeva la 40, nu?
Iarna mergi cu aliaje OEM de 16?. As zice ca este normala scaderea consumului doar de la roti.

Eu vara am jante 7J 16" cu ET40, iar iarna OEM 6.5J 16" cu ET55 si diferenta de consum urban este undeva la 0.6l/100. Dar mai e ceva, iarna merg ceva mai domol, mai in plaja de i-vtec 12v ;).

La Razvan vara is Ultralegera pe 17 (~18kg) si iarna table pe 15 (~16kg)

Deci:
razvanp.: Diferenta 2kg/roata => 1L/100km
La mine: Diferenta 8kg/roata => 2L/100km (de la 13% la 11%)

akebono
05-12-08, 16:37
Ah, eu ma luam dupa pozele din galerie, care-s orice dar numai ultralegera nu-s :).

Nu conteaza doar greutatea rotii, conteaza si latimea acesteia.

andreicsa
05-12-08, 16:39
Ah, eu ma luam dupa pozele din galerie, care-s orice dar numai ultralegera nu-s :).

Nu conteaza doar greutatea rotii, conteaza si latimea acesteia.

Pai e putina fizica aici .. si tu te pricepi la asta:)
Descompunerea fortelor pe axe parca: Greutate, Frecare :)

Rumburak
05-12-08, 16:40
De ce zici ca si latimea afecteaza consumul ?

andreicsa
05-12-08, 16:41
De ce zici ca si latimea afecteaza consumul ?

Forta de frecare e proprtionala cu suprafata de frecare

cryo
05-12-08, 16:43
suprafata de frecare e aceeasi, marimea petei de contact nu depinde de latimea cauciucului, ci doar forma ei. Frecarea e mai mare la caucioacele de vara din cauza materialului cu coeficient de frecare mai mare de obicei.

Rumburak
05-12-08, 16:46
Forta de frecare e proprtionala cu suprafata de frecare

Pai eu stiam ca din contra, forta de frecare e independenta de suprafata de frecare.
Teoria zice ca daca singurele forte dintre corpuri provin din acceleratia gravitationala, relaţia de calcul a fortei de frecare este: coeficientul de frecare înmultit cu greutatea corpului. Nimic despre suprafata.
Ma astept la o explicatie care sa implice forte de tractiune de la motor.

akebono
05-12-08, 16:48
Forta de frecare cu solul este proportionala cu normala si coeficientul de frecare si independenta de marimea suprafatei de contact. Normala in cazul de fata este data de greutate.

In frecarea cu aerul intervine suprafata mai mare a rotii.

PS: "forte de tractiune de la motor" au legatura cu masa rotii si cu repartitia ei. Roata actioneaza ca un volant, inmagazineaza energie => cu cat roata e mai grea cu atat mai greu este de oprit masina. In mod contrar, cu cat roata este mai grea cu atat mai greu este de pus in miscare. Detaliind, mai intervine ceva: distributia greutatii in volant. In cazul unei jante, greutatea mare este dispusa in "plaja de raze" terminala (cauciuc si baieul jantei), spitele sunt usoare. Asta inseamna ca totusi cu cat roata este mai lata cu atat mai multa masa va fi concentrata perimetral si cu atat mai mult va avea mai multa inertie.
Concluzia: rotile mari la o limuzina civila sunt o prostie enorma dpdv dinamic. Dpdv look sunt o idee stralucita impreuna cu o suspensie adecvata. Rotile mari si cauciucurile cu talon mic au utilitate dinamica exclusiv doar pt circuit si curse, unde masinile sunt de cateva ori mai solicitate decat pe strada si unde intr-adevar stabilitatea face diferenta. Eu nu am auzit pana acum ca o limuzina cu suspensia buna si rotile prescrise sa se dea peste cap in conditii de deplina sanatate mentala a "pilotului" :)

andreicsa
05-12-08, 16:49
Pai eu stiam ca din contra, forta de frecare e independenta de suprafata de frecare.
Teoria zice ca daca singurele forte dintre corpuri provin din acceleratia gravitationala, relaţia de calcul a fortei de frecare este: coeficientul de frecare înmultit cu greutatea corpului. Nimic despre suprafata.
Ma astept la o explicatie care sa implice forte de tractiune de la motor.

Atat la franare cat si la accelerare conteaza aria suprafetei de frecare. De acolo apare diferenta de aderenta dintre un cauciuc lat si unul ingust. Coeficientul de frecare se refera la materialul cauciucului si al strazii in cazul nostru.

Rumburak
05-12-08, 16:54
Forta de frecare cu solul este proportionala cu normala si coeficientul de frecare si independenta de marimea suprafatei de contact. Normala in cazul de fata este data de greutate.

In frecarea cu aerul intervine suprafata mai mare a rotii.


Deci tu sugerezi ca diferenta de consum e data de fapt de frecarea mai mare a rotii mai late cu aerul ? Adica practic se strica cx-ul.
E o explicatie.

akebono
05-12-08, 16:58
Intr-o masura mai mica, da. Felia mare din consum o ia diferenta de greutate.

andreicsa
05-12-08, 17:00
90% e greutatea

Rumburak
05-12-08, 17:13
PS: "forte de tractiune de la motor" au legatura cu masa rotii si cu repartitia ei. Roata actioneaza ca un volant, inmagazineaza energie => cu cat roata e mai grea cu atat mai greu este de oprit masina. In mod contrar, cu cat roata este mai grea cu atat mai greu este de pus in miscare. Detaliind, mai intervine ceva: distributia greutatii in volant. In cazul unei jante, greutatea mare este dispusa in "plaja de raze" terminala (cauciuc si baieul jantei), spitele sunt usoare. Asta inseamna ca totusi cu cat roata este mai lata cu atat mai multa masa va fi concentrata perimetral si cu atat mai mult va avea mai multa inertie. ...

Bun editul, asta e o explicatie la care ma asteptam.
Ideea este deci ca latimea rotii are o importanta mai mica atunci cand e vorba de consumul masinii.

Suntem cam offtopic.

akebono
05-12-08, 17:15
Atat la franare cat si la accelerare conteaza aria suprafetei de frecare. De acolo apare diferenta de aderenta dintre un cauciuc lat si unul ingust. Coeficientul de frecare se refera la materialul cauciucului si al strazii in cazul nostru.

Andrei, nu depinde de marimea suprafetei, insa exsita o explicatie la ceea ce spui tu.
Coeficientul de frecare este altul la o anvelopa mai lata decat la una ingusta din motive constructive. Pentru ca o anvelopa ingusta sa aiba rezistenta are nevoie de un material mai tare. In cazul unei anvelope mai late se poate folosi un cauciuc mai moare si care are prin urmare un coeficient de frecare mai bun => mai multa tractiune si mai muta franare.

Sunt absolut convins ca aceeasi marca si acelasi tip de avenlopa folosesc compozitii diferite pentru anvelopele mai late fata de cele mai inguste.

akebono
05-12-08, 17:17
Ideea este deci ca latimea rotii are o importanta mai mica atunci cand e vorba de consumul masinii.


Pai latimea rotii influenteaza proportional greutatea acesteia :) deci depinde cum vrei sa privesti. O roata mai lata = mai grea => influenteaza consumul.



Suntem cam offtopic.

Suntem, dar merita, caci e o discutie interesanta cum din pacate nu-s prea multe pe forum. Cand o terminam, sau chiar si acum un admin o poate separa intr-un thread tehnic :).

andreicsa
05-12-08, 17:23
Ca o concluzie:

Consumul masinii creste direct proportional cu greutatea si latimea rotii (janta+anvelopa).

PS: sorry de poluarea topicului, dar acum stim un lucru sigur, sustinut de fizica necesara.

Rumburak
05-12-08, 17:27
Pai latimea rotii influenteaza proportional greutatea acesteia :) deci depinde cum vrei sa privesti. O roata mai lata = mai grea => influenteaza consumul.

Corect, de aia e un subiect delicat, trebuie sa ne punem de acord asupra conditiilor.
Greutatea unei roti nu e constanta pe parcursul accelerarii sau franarii, asa cum bine ai explicat.
In conditii de rulaj cu viteza constanta pe aceeasi sosea a doua anvelope cu acelasi coeficient de frecare dar de latimi diferite consumul va fi identic. (testul se desfasoara in vid ca sa eliminam si povestea cu cx-ul).

Andrei, direct proportional dar nu in aceeasi proportie si latimea si greutatea. De asemenea e direct proportional cu "coxul" (acceleratie/frana). Adica cu cat de repede il faci pe ala din dreapta sa dea la raţe :D

ticker
05-12-08, 17:35
un admin o poate separa intr-un thread tehnic :).

Done ;)

Rumburak
05-12-08, 17:37
Thanx.

akebono
05-12-08, 17:38
Rumburak, eu am spus ca greutatea unei jante nu este constanta pe toata raza ei adica depinde si de design-ul rantei samd. Greutatea este o marime fizica statica nu are o componenta dinamica adica ea este aceeasi indiferent daca janta sta pe loc sau se invarte. Doar ca o masa in miscare creaza inertie si moment, iar modul in care acea masa este distribuita este foarte important.

Si da, daca iei o anvelopa mai lata si una mai ingusta cu aceeasi greutate si acelasi coeficient de frecare, consumul va fi acelasi. Insa in practica asa ceva este imposibil. Tocmai spuneam mai sus ca un cauciuc mai lat fata de un cauciuc mai ingust, al aceluiasi producator foloseste o alta compozitie => coeficientul de frecare nu este acelasi, si in plus greutatile vor fi diferite.

Rumburak
05-12-08, 17:41
Rumburak, eu am spus ca greutatea unei jante nu este constanta pe toata raza ei adica depinde si de design-ul rantei samd. Greutatea este o marime fizica statica nu are o componenta dinamica adica ea este aceeasi indiferent daca janta sta pe loc sau se invarte. Doar ca o masa in miscare creaza inertie si moment, iar modul in care acea masa este distribuita este foarte important.

Evident ai dreptate. M-am exprimat aiurea, nu greutatea variaza aici, e vorba de fortele implicate.

Dar, fiindca tot ne-am starnit ...
Dupa cum se stie din teoria relativitatii, masa corpurilor creste cu viteza de deplasare. Cu cat ne apropiem de vitea luminii, masa tinde catre infinit (de aia e foarte putin probabil ca vom atinge vreodata viteza luminii).

Hai ca incet incet unificam teoria generala a relativitatii cu mecanica cuantica aici pe forum. :D:D

Achim
05-12-08, 18:27
Doar ca o masa in miscare creaza inertie si moment, iar modul in care acea masa este distribuita este foarte important.

kiar vroiam sa vin cu aceasta precizare dar mi-ai luat-o inainte ;)